Lek en bok – Drama och gemensam läsning för språkutveckling och estetiska engagemang är skriven av Sofia Cedervall, Eva Hallgren och Peter Sundebrant, alla tre dramapedagoger för institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet. I boken presenteras flera olika modeller för hur drama och gemensam läsning kan främja språkutveckling och estetiskt engagemang. Författarna börjar inledande med att redogöra begrepp och grundläggande förklara vad ”leka en bok” innebär. Sedan följer kapitel som tar upp tidigare forskning om bland annat lek, drama och språkutveckling och läs- och skrivutveckling samt dramats didaktik och dramaturgi m.m.
Vi får ta del av modeller för att leka en bok och framför allt då metoden ”processdrama”. Författarna redogör för de grundläggande byggstenarna i ett dramapedagogiskt ledarskap. Boken avslutas med konkreta tillvägagångssätt utifrån specifika barnböcker. På baksidan av ”Lek en bok” kan man läsa att boken vänder sig till studenter på förskollärar- och lärarutbildning samt verksamma pedagoger, bibliotekarier och andra aktörer inom skola, omsorg och barnkultur.
HANNA HÅKANSON
Comentarios