I veckoslutet 6-7 januari arrangerade Teaterverket i samarbete med ATR-Stockholmsregionen - en workshop i teaterteknik och ljusdesign. Den leddes av Henrik Wenne och antalet deltagare var begränsat till tolv. Platsen var Teaterverket Svea, på Sveavägen 112. Jag tittade in under ett par timmar på söndagförmiddagen och imponerades stort. Inte bara av Henriks briljanta pedagogik, lyhördhet och stora kunskaper. Utan också av deltagarnas kunnande och engagemang.
Jan Westberg från Teater SAT (Solnas amatörteater) berättar att han håller på mycket med teknik. Han anmälde sig till workshopen direkt när han fick information om den:-Det var ett så spännande upplägg! Vi fick höra mycket om ljus och vad det kan användas till. Det gav mig inspiration till att tänka litet längre än jag gjort tidigare. Nu vill jag gå vidare och lära mig mer om tekniken med digitala lampor.
Canilla Enskär är med i Scenkonstnärerna, som har sin hemvist i Knivsta, men är också medlem i Teaterverket. Hon berättar att hon lärde sig massor under workshopen:-Vi har en scen här i Knivsta, där vi har en anställd tekniker. Så vi behöver oftast inte fundera så mycket på det. Men det är bra att vara medveten om hur vi människor tänker på ljus- och reagerar på ljus. Jag uppskattade också att det var så mycket praktik den andra dagen. Det va var givande att se vad man inte kunde göra och lära sig hur man kan lösa det på annat sätt.
Christofer Helleland kommer från Teater Fatal, som har sin premiär på sin första produktion i april. Han har tidigare arbetat med film-och konsertteknik och kom hit för att få djupare kunskaper om teaterteknik:- Och det fick jag verkligen. Jag fick stora och breda utgångspunkter att arbeta utifrån. Och inspiration att lära mig mer. Henrik var en mycket duktig lärare. Gruppen var också spännande - man hade så många olika erfarenheter.
Lena Ringström hör hemma i TEODOK (Föreningen för teater och kommunikation i Järfälla). På senare år har hon mest hållit på med ljusteknik:- Det här var en jättebra kurs. Vi deltagare kom från så olika bakgrunder. Det gjorde att det blev en spännande dynamik när olika frågor togs upp och diskuterades.- Jag ställde en fråga om hur man ska göra för att få med ljuset tidigare i arbetet med en uppsättning. Hos oss brukar det bli rätt sent. Då berättade Henrik att på stora teatrar brukar ljus- och ljud folk vara med redan på kollationeringen. Det ska jag ta upp och föreslå!
Henrik Wenne berättar att han är frilansare och arbetar både på och bakom scenen. Periodvis försörjer han sig som sångare, periodvis som teatertekniker:- I planerandet av vår workshop utgick jag från allt som inspirerar mig kring ljusteknik. På lördagen pratade jag mycket om sådant, på söndagen fick deltagarna i smågrupper göra en praktisk övning, som var utformat för att få igång deras ljusdesign-tänkande. Alla deltagarna verkade nöjda med de här två dagarna. Och det var jag också!
Kent Hägglund
Comments